شرایط و مراحل استرداد جهیزیه با سیاهه
نوشته شده توسط : سرپرست تیم توریستی

شرایط و مراحل استرداد جهیزیه با سیاهه

نحوه استرداد جهیزیه و شرایط باز پس گیری آن با سیاهه و بدون سیاهه در پرونده های طلاق و مهریه به وفور مورد بحث قرار می گیرد. در واقع جهیزیه، متعلق به زوجه بوده و جزو اموال او محسوب می شود و زوجه هر زمان اراده کند، قادر به تصرف در آن خواهد بود. در واقع زوج تنها در صورتی می تواند، از جهیزیه استفاده کند که اذن ضمنی زوجه وجود داشته باشد. اما چگونگی تنظیم دادخواست استرداد جهیزیه در این زمینه بسیار مهم تلقی می شود. از این رو برای راهنمایی بیشتر در رابطه با این پرونده های حقوقی وکیل طلاق در شیراز و وکیل مهریه شیراز همه چیز را در این مقاله مورد بررسی قرار می دهیم.

روش های قانونی برای استرداد جهیزیه

در ابتدای کار بهتر است با روش های قانونی که برای باز پس گیری اموال زوجه وجود دارد، آشنا شوید. در این خصوص سه راه حل اساسی وجود دارد؛ اول، شهادت شهود در رابطه با وجود جهیزیه زوجه در اختیار زوج و ممانعت از تحویل آن به زوجه، دوم، امکان باز پس گیری جهیزیه بر مبنای لیست جهاز که در ابتدای ازدواج ثبت می شود؛ و سوم توافق بین دو طرف دعوا! این مجموعه دلایل در مواردی که سیاهه ای در کار نیست، برای باز پس گیری این حق قانونی مورد توجه قرار می گیرند. در صورتی که سیاهه امضا شده ای، برای تحویل جهیزیه به زوج وجود نداشته باشد، باید سایر ادله موجود به دادگاه ارائه شوند؛ از میان آن ها می توان به فاکتورهای خرید وسایل به نام زوجه و یا خانواده اش اشاره کرد که یک سند محکمه پسند برای این پرونده ها محسوب می شوند! اما در صورتی که سیاهه جهیزیه وجود داشته باشد، شرایط برای زوجه ساده تر خواهد بود.

بهترین روش استرداد جهیزیه

مراحل استرداد جهیزیه و مدت زمان آن در روش باز پس گیری با استفاده از سیاهه بسیار مطلوب تر خواهند بود. در این فرایند زمان کمتری صرف می شود و نیازی به اثبات وجود جهیزیه نیست. سیاهه یک ورقه معتبر قانونی است که شرح کاملی از وسایل و جهیزیه عروس خانم بر روی آن نوشته شده و به امضای داماد می رسد. اگر این امضا را در ابتدای ازدواج از داماد دریافت کنید، در زمان وقوع مشکل، بدون کوچکترین دردسری، قادر به فراهم کردن شرایط استرداد جهیزیه خود خواهید بود. سیاهه می تواند به فاکتور خرید جهیزیه نیز اطلاق شود. اما نحوه تنظیم این برگه و امضای آن توسط داماد نیز بسیار مهم است. وجهه قانونی این برگه به نحوه تنظیم و کتابت آن بستگی دارد. در ادامه این مقاله از سایت وکیل شیراز شرایط کامل یک سیاهه قانونی بررسی شده است.

شرایط فاکتور معتبر سیاهه

  1. در وهله اول باید به درج کامل جزئیات جهیزیه و وسایل زوجه توجه داشته باشید؛ حتی رنگ و نوع و اندازه وسایل را نیز در این فاکتور درج کنید.
  2. این فاکتور باید شامل امضا و اثر انگشت آقای داماد باشد.
  3. سپس باید شهودی از دو طرف برگه سیاهه جهیزیه را امضا کنند که به اعتبار این برگه می افزاید.




:: بازدید از این مطلب : 849
|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : دو شنبه 30 آبان 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: